Představili jsme Manuál pro kulturu
V rámci předvolební debaty, která proběhla 16.9.2025, jsme veřejnost seznámili s naším návrhem pro programového prohlášení vlády, neboli Manuálem pro kulturu.
Komplexně, ale přehledně a zcela prakticky v něm shrnujeme, co se v oblasti kulturních a kreativních odvětví dá reálně měnit a zlepšovat, a to nejen ze strany Ministerstva kultury, ale také dalších resortů.
Politické programy v oblasti kultury jsou spíše kusé a vznikají nárazově bez většího zapojení kulturní veřejnosti. Kulturní veřejnosti již delší dobu chybí větší zapojení do tvorby politiky v kultuře. Minulá programová prohlášeni v oblasti kultury obsahovala jak konkrétní závazky, tak mnoho obecnějších deklarací a jejich plnění nebylo systematicky vyhodnocováno. Současně nebyly dostatečně zachyceny mezisektorové a meziresortní vazby kultury skrze integraci kultury do jiných oblastí programového prohlášení. V kulturním a kreativním sektoru pak nebyl aktér, který by aktivně monitoroval plnění programového prohlášení vládou.
S tímto dokumentem oslovíme nejen MK ČR, ale i další resorty a příslušné výbory Poslanecké sněmovny a Senátu.
________________________________________________________________________
Preambule
Umění, kultura a kreativita jsou klíčovými oblastmi pro rozvoj České republiky. Kultura a umění spojují občany, posilují společenskou odolnost a umožňují porozumění napříč generacemi i národy. Kultura je zdrojem kvality života, svobody a prostupuje napříč všemi oblastmi veřejné politiky. Kreativita je základem konkurenceschopnosti a přispívá ke společenskému i ekonomickému rozvoji. Pro využití plného potenciálu kultury, umění a kreativity je nutné zajistit jejich dostupnost pro všechny občany. Za tímto účelem zajistíme dostatečné financování, schválíme klíčové oblasti legislativy, jako například zákon o kultuře, a nastartujeme intenzivní meziresortní spolupráci.
Financování a strategie
Do konce volebního období navýšíme rozpočet Ministerstva kultury (bez započítání náhrad církvím a náboženským společnostem) na 1 % výdajů státního rozpočtu, a to tak, že v roce 2026 navýšíme rozpočet na 0,75 %, v roce 2027 na 0,85 %, v roce 2028 na 0,95 % a v roce 2029 na 1 %.
V roce 2026 proto komplexně zmapujeme sektor a veřejné zdroje pro kulturu. Připravíme aproximační strategii za široké participace kulturní veřejnosti, aby byly prostředky efektivně využity. Budeme také rozvíjet oblasti negrantového financování kultury, jako jsou mecenášství, sponzoring a dárcovství. Zajistíme nezávislost a financování veřejnoprávních médií jako klíčových nástrojů rozvoje audiovizuálního sektoru, kulturní identity ČR a podpory demokratické společnosti.
Navážeme na úspěšné iniciativy Národního plánu obnovy například v oblastech internacionalizace, rozvoje dovedností, kreativního učení. Pro následující programové období fondů EU připravíme a prosadíme širší financování kultury tak, aby kromě kulturního dědictví byla zohledněno živé umění a kulturní a kreativní odvětví. Podpoříme větší využití prostředků z komunitárních programů skrze vhodné modely kofinancování, finanční nástroje či administrativní asistenci.
Zrevidujeme aktuální model financování kultury a budeme dále rozvíjet kooperativní a víceleté financování. Novelizujeme zákon o státním fondu kultury tak, aby se stal účinným nástrojem dotační podpory. Převedeme část dotačních programů pod reformovaný Státní fond kultury, který zajistí profesionální, předvídatelnou a víceletou podporu. Zvýšíme transparentnost a snížíme administrativní zátěž při žádostech o podporu.
Současně navýšíme kapacitu Ministerstva kultury efektivně rozvíjet celý sektor – připravíme a aktualizujeme oborové strategie včetně jednotlivých opatření s konkrétními finančními dopady na státní rozpočet. Provedeme audit procesů i manažerské struktury MK a budeme dále rozvíjet Národní institut pro kulturu jako klíčové analytické středisko MK.
Pracovní podmínky v kultuře
Stabilizujeme pracovní podmínky v kultuře. Navážeme na zavedení registru umělců a připravíme opatření, která zohlední, že v kulturním a kreativním sektoru pracuje až třikrát více osob na volné noze, ale nejedná se přitom většinou o podnikatele. Připravíme opatření na podporu umělců na volné noze, která zohlední projektový styl práce v kultuře, období neplacené přípravy, nestandardní právní vztahy, absenci kolektivního zastupování, zvýšená rizika zranění nebo omezenou dobu profesionální kariéry u některých uměleckých profesí.
Stabilizujeme platové poměry ve veřejných kulturních institucích. Odborné pracovníky v kultuře přeřadíme na úroveň pedagogických pracovníků dle platové tabulky č.4, neodborné pracovní dle platové tabulky č. 2. Aktualizujeme také vymezení odbornosti prací v kultuře v zákoně i soustavě povolání.
Budeme rozvíjet nefinanční nástroje stabilizace pracovních podmínek umělců, jako je efektivní kolektivní zastupování umělců na volné noze, vzdělávání nové generace umělců s důrazem na ekonomické a podnikatelské dovednosti, ombudsman a kodex pro férové odměňování nebo jasné definování férového odměňování jako podmínky pro úspěšné žádosti v dotačních programech.
Dostupná a přístupná kultura
Snížíme regionální nerovnosti v kultuře a nastavíme jasný systém podpory regionální kultury. Ve spolupráci s kraji a obcemi dokončíme reformu veřejné správy a financování v oblasti kultury s cílem zajistit stabilní financování. Podpoříme vzájemnou spolupráci jednotlivých stupňů veřejné správy na přípravě a realizaci dotačních programů. Vyhodnotíme také distribuci grantů ze státní úrovně do regionální.
Zvýšíme nezávislost státních i regionálních zřizovaných institucí na přímém politickém vlivu zřizováním uměleckých rad podle vzoru Západní Evropy. Podpoříme transparentní výběrová řízení do vedení kulturních institucí.
Ve spolupráci s kraji budeme podporovat regionální nezřizovanou kulturu tak, aby v každém kraji mohla rozšířit uměleckou nabídku poskytovanou zřizovanými institucemi. Zajistíme, aby nezávislá kulturní scéna nebyla pouze doménou několika velkých center, ale byla široce dostupná.
Budeme podporovat kapacitu profesních asociací a sítí, které dokáží asistovat rozvoji kultury a umění na regionální úrovni. Zajistíme dostatečnou kapacitu Národního kulturního institutu tak, aby mohl zajišťovat analytické a evaluační služby, byl partnerem a metodickým centrem pro regionální kulturu, dokázal podporovat kulturu a umění komplexně a mezioborově nad rámec živého umění.
Meziresortní a mezisektorová spolupráce
Schopnost kultury překračovat sektorové hranice z ní činí strategický nástroj pro budování demokratické, inovativní a soudržné společnosti. Je proto nutné kulturu rozvíjet meziresortně. Zásadní důraz budeme věnovat spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu v oblasti kulturních a kreativních odvětví. Novou strategii pro tuto oblast připravíme meziresortně.
V roce 2026 proto svoláme meziresortní pracovní skupinu se zapojením odborné veřejnosti. Pracovní skupina bude zahrnovat nejméně Ministerstvo kultury, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstvo financí, Ministerstvo zdravotnictví, Ministerstvo práce a sociálních věcí, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo pro místní rozvoj na úrovni vrchních sekčních ředitelů nebo ředitelů odborů a bude se intenzivně setkávat. Na jednání meziresortní pracovní skupiny budou přizváni zástupci kulturního a kreativního sektoru.
Vytvoříme další nástroje a mechanismy, které zajistí hlubší integraci kultury do přípravy strategických dokumentů jiných resortů, podpoří vznik koncepčních materiálů krajů a obcí, zajistí důkladné projednávání oblastí kultury v Poslanecké sněmovně a podpoří zahrnutí kultury v rámci vědy, výzkumu, inovací a podnikání. Budeme spolupracovat s hlavními profesními organizacemi na jejich profesionalizaci, stabilizaci jejich financování a tvorbě nástrojů pro pravidelnou spolupráci a konzultaci. Povedeme pravidelná jednání tripartity.
V rámci implementace Státní kulturní politiky definujeme konkrétní oblasti meziresortní spolupráce, na které budou navázána konkrétní meziresortní opatření. Pro řešení specifik práce v kultuře svoláme meziresortní pracovní skupinu. Důraz dále budeme klást zejména na oblast vzdělávání, podnikání a inovací, regionálního rozvoje nebo zahraničních vztahů. Skrze pilotní projekty ale ověříme možnosti většího využití kultury, umění a kreativity v oblastech zdraví, obrany nebo ekologie.
Preambule celého programového prohlášení za kulturu
Česká republika nedisponuje zásadním nerostným bohatstvím. Její rozvoj proto musí být postaven na dovednostech a kreativitě občanů. Věda, výzkum, inovace i kultura budou klíčovými nástroji veřejné politiky při rozvoji republiky.
Průmysl a obchod
Ve spolupráci MPO a MK připravíme meziresortní strategii rozvoje kulturních a kreativních odvětví. Podpoříme chod regionálních kreativních hubů a center.
Věda, výzkum, inovace
Kulturu, umění a kreativitu jasně ukotvíme jako součást inovačního ekosystému.
Vzdělávání
Ve spolupráci MŠMT a MK budeme rozvíjet kreativní vzdělávání od základních po vysoké školy a celoživotní vzdělávání. Posílíme výuku kulturních kompetencí obyvatel a budeme rozvíjet nástroje celoživotního vzdělávání kulturních a kreativních profesionálů. Posílíme rozvoj uměleckých talentů mezi znevýhodněnou mládeží s důrazem na strukturálně znevýhodněné regiony. Zlepšíme podmínky pro prezentaci studijních výsledků studentů uměleckých oborů a zajistíme rozvoj ekonomických kompetencí pro lepší uplatnění v praxi.
Zdravotnictví
Využijeme kulturu a umění pro zlepšení zdraví obyvatel. Ve spolupráci MZ, MK a VZP spustíme pilotní programy v oblastech kultury na předpis, duševního zdraví nebo rehabilitací.
Zahraniční politika
Ve spolupráci MZV a MK budeme rozvíjet kulturní diplomacii a podpoříme kulturní, umělecké a kreativní prezentace v zahraničí.
Veřejné finance
Ve spolupráci MF a MK připravíme vhodné nástroje pro rozvoj kultury, umění a kreativity a revidujeme veřejné financování v oblasti kultury.
Regionální a místní rozvoj
Ve spolupráci MMR a MK podpoříme vznik a implementaci kvalitních koncepčních materiálů krajů a obcí v oblasti kultury skrze metodu otevřené koordinace. Podpoříme efektivní rozvoj památkové péče a propojení kultury a turismu. Podpoříme vznik regionálních center architektury po vzoru Rakouska. Obnovíme veřejnou podporu vzniku děl výtvarného umění v souvislosti s veřejnými investicemi. Posílíme prezentaci nezřizované lokální a regionální kultury, aby došlo k posílení a zachování místních tradic, kultury a patriotismu.
Sociální politika
Ve spolupráci MPSV a MK připravíme programy pro řešení druhé kariéry umělců i upskilling a reskilling v kreativním sektoru.
Digitalizace
Budeme dále rozvíjet digitalizaci dotačních programů MK tak, aby se snížila administrativní zátěž a zvýšila transparentnost skrze sdílení otevřených dat.
Vnitřní bezpečnost a veřejná správa
Ve spolupráci MV a MK podpoříme systémy ochrany kulturního dědictví včetně jeho digitalizace a archivace.
Obrana
Kultura je klíčovou součástí resilience celé společnosti a zvyšuje její odolnosti proti manipulaci. Podpoříme roli kulturních organizací jako klíčových aktérů pro budování národní identity a soudržných komunit. Ve spolupráci MO a MK zvýšíme odolnost kulturních institucí a využijeme potenciálu kulturních a kreativních odvětví pro zvýšení obranyschopnosti země.
Životní prostředí
Díky spolupráci MŽP a MK využijeme kulturních a uměleckých nástrojů pro efektivní komunikaci společenských výzev v oblasti ochrany přírody a změny klimatu. Posílíme spolupráci v oblasti ochrany kulturního a přírodního dědictví ČR.
* * *